Auto verkopen aan buitenland
Een auto verkopen aan het buitenland werkt net even iets anders dan je gewend bent in Nederland. Waar het normaal voldoet om de auto over te schrijven, heb je nu te maken met het exporteren van de auto. En dat kan helaas NIET bij een Kentekenloket. We leggen je in deze blog stapsgewijs uit hoe dit werkt, zodat jij zonder problemen je auto kan verkopen aan het buitenland.
Stap 1: auto uitvoeren
De eerste stap van een auto verkopen aan een buitenlander lijkt op het reguliere verkoopproces. Je gaat samen met de koper naar een RDW-keuringsstation, balie of een RDW erkend bedrijf voor export. Je moet de volgende documentatie meenemen: het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en het Overschrijvingsbewijs, of de kentekencard met de tenaamstellingscode. Daarnaast moet je een geldig legitimatiebewijs en de kentekenplaten meenemen. De kosten voor het uitvoeren van een auto zijn overal in Nederland €12,00 (tarief 2024).
Stap 2: registratie beëindigen
De auto wordt vervolgens afgemeld in het kentekenregister. Als verkoper ontvang je een vrijwaringsbewijs, het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) of de kentekencard (met hoekje afgeknipt, zodat deze ongeldig is). Daarnaast krijg je een papieren kentekenbewijs deel II mee, deze heeft de koper nodig voor de registratie in zijn of haar land. Nu mag je in Nederland nog slechts 14 dagen met het voertuig rijden. Er is een uitzondering op dit proces, wanneer je de auto verkoopt aan een buitenlander buiten de Europese Unie moet je ook langs de douane.
Stap 3: verzekering opzeggen
Wanneer je geen eigenaar meer bent van het voertuig, vervalt ook de verplichting voor de verzekering. De verzekering moet je zelf stopzetten, de motorrijtuigenbelasting en APK-plicht vervallen automatisch.
Stap 4: bpm controleren
Wanneer je een voertuig exporteert kan je in aanmerking komen om een deel van de betaalde bpm terug te krijgen. Het voertuig moet dan wel voldoen aan bepaalde voorwaarden: het voertuig moet na 2006 op kenteken zijn gezet, het mag geen schadevoertuig zijn, het voertuig moet rijwaardig zijn, met de status ‘export’ geregistreerd staan bij de RDW en het voertuig moet duurzaam geregistreerd zijn in een andere EU-lidstaat. De bpm is vervolgens terug te vragen via de Belastingdienst.