Waar let je op bij het kopen van een importauto?
We hebben in Nederland al jaren te maken met een toenemende vraag naar occasions, maar het aanbod wordt steeds minder. Het is dan ook niet zo vreemd dat dealers steeds meer jonge tweedehandsauto’s importeren uit België, Duitsland of andere Europese landen. Is daar iets mis mee? In principe niet. In de basis is een importauto namelijk net zo goed als een Nederlandse auto. Wel vraagt het kopen van een geïmporteerde auto wat extra aandacht. Waar moet je allemaal op letten? In dit artikel geven we je een aantal tips.
Kijk naar de kilometerstand
In Nederland houdt de RDW een kentekenbestand bij. Hier zoek je gemakkelijk de kilometerstand op van elke auto, ook van geïmporteerde auto’s. Dit geeft alleen geen volledig beeld, omdat de registratie pas start wanneer je een kenteken aanvraagt van een importauto. Daarnaast werkt de registratie van kilometerstanden anders in het buitenland. In België heb je ook een centraal kentekenbestand, wat ze bijhouden met behulp van de Carpass. In Duitsland hebben ze zo’n systeem niet, omdat dit de privacy van autogebruikers zou schaden. Blijf daarom alert en kijk kritisch naar de staat van importauto’s.
Wat staat er in het onderhoudsboekje?
Heeft de importauto die jij op het oog hebt een onderhoudsboekje? Dan geeft dit je een beeld van de kilometerstand en de manier waarop de vorige eigenaar met de auto omging. Ook zie je of de auto bij een merkdealer onderhouden is of bij een andere garage. Wederom is het belangrijk om kritisch te blijven, want met een onderhoudsboekje kan gesjoemeld worden. Kijk daarom of het chassisnummer en andere gegevens van het boekje overeenkomen met wat je ziet aan de auto. Een juiste historie van het onderhoud geeft je een idee van hoe lang de auto meegaat.
De prijs is te mooi om waar te zijn
Wil jij een importauto kopen? Dan kom je misschien geïmporteerde auto’s tegen die een stuk goedkoper zijn dan vergelijkbare Nederlandse auto’s. Is het prijsverschil heel groot? Dan moet er een alarmbelletje gaan rinkelen. Zo kan een auto met veel schade of een hoge kilometerstand het land binnengekomen zijn. Na reparatie of terugdraaien van de teller wordt zo’n auto dan goedkoper aangeboden. Bekijk kritisch of je sporen van recente reparaties ziet, bijvoorbeeld in de carrosseriedelen of chassisbalken. Vraag bij twijfel altijd hulp van een deskundige of laat een aankoopkeuring uitvoeren.
Verschillende landen, verschillende uitrusting
Een auto die in Nederland is gemaakt, heeft soms andere specificaties dan een importauto uit het buitenland. Misschien vind je hier een versie die standaard cruise control heeft, maar heeft een exemplaar uit Duitsland dit niet. Wellicht heeft een importauto uit België extra airbags en ESP (Electronic Stability Program). Om teleurstellingen en verrassingen te voorkomen, is het belangrijk om goed te kijken wat er allemaal bij de uitrusting van de auto hoort.