Kenteken tractor? Dit zijn de nieuwe regels

2 juni 2020 • Linnea van den Broek

Het kenteken voor trekkers en landbouwvoertuigen werd door jarenlang getouwtrek in de Tweede Kamer een hoofdpijndossier. Een dwangsom uit Brussel dwong de Nederlandse overheid om de knoop door te hakken, waar al sinds mei 2017 op werd gewacht. De laatste hindernis is nu genomen. Op 19 mei ging ook de Eerste Kamer akkoord.


Keuren of niet

Wat betekent dit in de praktijk? De RDW start het registratiesysteem nu op. Dit duurt naar schatting 6 maanden of althans, voor de coronacrisis was dit de prognose. Vervolgens start een overgangsperiode van 9 maanden om voertuigen aan te melden, zonder dat schouwen vereist is. Na die tijd moet dit wel. Dit moet bij een RDW-keuringsstation gebeuren. Voor bestaande voertuigen heeft u tot 2025 om deze te registreren. Gaat u de openbare weg op, dan moet uw voertuig geregistreerd zijn. Het kenteken en de registratie van het voertuig zal gezamenlijk circa € 25-40 kosten. Een keuring zo’n €200. Een GV-plaat moet eveneens geregistreerd worden, maar blijft behouden.

De maximumsnelheid voor landbouwverkeer gaat van 25 km/u naar 40 km/u. Door ieder voertuig te registreren, kan Nederland ook voldoen aan de Europese APK-plicht. Deze geldt echter alleen voor voertuigen die een constructiesnelheid hebben boven de 40 km/u, of voor voertuigen die voor niet-landbouw doeleinden worden ingezet.


Uitzonderingen

De wetgeving kent een aantal uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor voertuigen die het erf nooit verlaten en voor fruitpluktreintjes of smalspoortrekkers tot 1,30 meter breedte. Getrokken werktuigen moeten voorzien zijn van een witte kentekenplaat met het kenteken van het trekkend voertuig. Kan de aanhanger in combinatie met het voertuig harder dan 25 km/u, dan is een eigen plaat nodig.

Benieuwd of uw voertuig onder de nieuwe wetgeving valt?
Op landbouwkentenplaat.nl komt u er gemakkelijk achter en wordt u geïnformeerd waar u uw voertuig kunt registreren en waar u de kentekenplaten kunt aanvragen.