7 mrt 2023

Distributieriem: De verborgen kosten van een nieuwe auto

Maakt je auto een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien? Grote kans dat het tijd is je distributieriem te vervangen, voordat je motor onherstelbare schade oploopt.

Een distributieriem is een onmisbaar onderdeel van je auto. Hij verdeelt de beweging tussen de krukas en de nokkenas: de draaiende onderdelen die in beweging komen zodra je de auto start. Er komt steeds veel kracht op de distributieriem te staan. De riem slijt naarmate je langer met de auto rijdt. Als hij breekt, stopt de motor direct met draaien en loop je het risico op flinke motorschade. De motor kan het zelfs definitief begeven. Op tijd je distributieriem vervangen is dus een slimme zet.

Symptomen van een versleten distributieriem

Het is verstandig om zelf in de gaten te houden wanneer je distributieriem ongeveer aan vervanging toe zal zijn. Ben je niet helemaal op tijd, dan kun je slijtage aan de riem of een breuk onder andere herkennen aan:

  • Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien.
  • Lekkende olie uit de motor.
  • Je hoort wel de startmotor, maar de motor draait niet om.
  • De motor loopt af.

Wanneer distributieriem vervangen?

Bij aanschaf van je auto krijg je meestal informatie over de staat van de distributieriem. Koop je een tweedehands auto, dan is het goed te vragen naar de laatste vervangdatum. Zoek ook uit na hoeveel kilometer je de distributieriem moet vervangen. De gemiddelde distributieriem gaat zo’n 80.000 tot 120.000 kilometer mee, of vier tot vijf jaar. In het instructieboekje van de auto kun je lezen wat precies voor jouw type en model geldt. De levensduur van de distributieriem hangt daar namelijk van af. Ook het bouwjaar en het type motor kunnen een rol spelen. Krijgt je auto onderhoudsbeurten bij een vaste garage? Dan zullen de vakmensen daar ook waarschuwen als de tijd is aangebroken om de distributieriem te vervangen. Bij een Kentekenloket kun je een aankoopkeuring laten doen als je twijfelt over de staat van je nieuwe auto.

Hoe moet ik de distributieriem vervangen?

Klus je graag aan auto’s en wil je kosten besparen door zelf aan de slag te gaan? Bedenk dan dat een distributieriem vervangen eigenlijk specialistenwerk is. De riem is zo cruciaal voor het werken van de motor en staat in verband met zoveel verschillende onderdelen, dat je hier geen missers mee wilt maken.

Wat kost het vervangen van een distributieriem?

Een distributieriem zelf kost maximaal zo’n twee tientjes, maar de montage is een stuk prijziger. De kosten liggen gemiddeld tussen de 250 en meer dan duizend euro. Dit is afhankelijk van het type motor, maar ook van de mate van slijtage. Rij je lang door met een versleten distributieriem, dan kan aan verschillende motoronderdelen schade ontstaan. De kosten lopen dan behoorlijk op.

Geen distributieriem maar een ketting

Het kan zijn dat jouw auto geen distributieriem heeft, maar een distributieketting. De distributieriem komt vaak voor in auto’s die een motor hebben met kleinere cilinderinhoud. De meeste autofabrikanten kiezen voor een distributieketting als de motor een grotere boring en slag heeft. Over het algemeen gaat een distributieketting langer mee dan een distributieriem.

Gerelateerde artikelen

Lees ook deze andere artikelen