Hoe werkt een versnellingsbak?
De versnellingsbak zorgt voor een optimale overdracht van het motorvermogen. Waarschijnlijk schakel je zonder na te denken, maar weet je ook wat er gebeurt als je de pook in een andere versnelling zet? Hier lees je het wat en hoe van de handbak en de automaat.
Net als bij je fiets is de versnellingsbak van de auto een set tandwielen van verschillende grootte. Ze werken ook hetzelfde: bij een bepaalde snelheid brengen ze de optimale trekkracht over. Mits je de juiste versnelling inzet. Tandwielparen van verschillende grootte grijpen in elkaar waarbij het ene tandwiel via de koppeling verbonden is met de motor. Het andere tandwiel is verbonden met de wielen van de auto. Het aantal tanden per set bepaalt de verhouding van het aantal toeren. Op die manier zorgt hetzelfde toerental van de motor per versnelling tot een andere snelheid van je auto.
De werking van de versnellingsbak
Wat anders is dan bij je fiets is de stand ‘vrij’. Staat je versnellingsbak in zijn vrij, dan grijpen de tandwielen wel in elkaar, maar draaien ze op hun as zonder de kracht door te geven. Schakel je, dan verschuift een ring die het draaiende tandwiel verbindt met de as waarop die zich bevindt. Dankzij de schuine kanten en het zachtere materiaal schakel je niet abrupt, maar soepel. In de versnellingsbak zit olie om te smeren en wrijvingswarmte om af te voeren.
Hoe werkt een automatische versnellingsbak?
Rijd je een automaat, dan hoef je zelf niet te schakelen. Alhoewel: je zet de pook van P (park) naar D (drive) of R (reverse). Selecteer je D, dan schakelt de auto automatisch door naar de volgende versnelling zodra jij meer gas geeft. De automatische versnellingsbak of automaat neemt je letterlijk werk uit handen, zodat je met meer focus rijdt. Dit is vooral fijn in de file waarin je regelmatig moet schakelen. Nu hoef je alleen gas te geven of te remmen.
Gerobotiseerd schakelen
Ook wel eens in een auto gezeten met flippers aan het stuur? Of een pook die je naar voren en achteren moet duwen voor een andere versnelling? Dan miste je een koppelingspedaal in deze auto met een semi-automatische versnellingsbak of gerobotiseerde versnellingsbak. Bij een tikje omhoog of omlaag zet een robot je auto in de volgende versnelling.
Continu variabele transmissie
Variomatic, ook wel CVT of variabele transmissie, is de derde variant. Deze Nederlandse uitvinding is een variabele aandrijving met een riem en twee conische riemschijven. Hierdoor versnel je zonder schakelpauzes en zonder onderbreking van de tractie. Bovendien werkt de motor altijd in het optimale vermogensbereik.
Laat je auto checken
Ben je op zoek naar een auto? Bedenk dan ook welk type versnellingsbak het beste bij jou past. Nog voordat je overgaat tot koop, laat je je auto keuren voor meer zekerheid. En nog voordat je met je nieuwe auto wegrijdt, zet je die nog even op naam. Natuurlijk via Kentekenloket. Er is altijd een vestiging in de buurt waar je de overschrijving in een paar minuten regelt!