Tips
Ga je een nieuwe auto kopen? Leuk! Maar waar moet je op letten? Wij geven je alvast een paar tips:
Banden
Altijd even de banden checken. Een te laag profiel betekent dat je zelf binnen no-time nieuwe banden moet kopen. En dat kan flink wat kosten. Let er ook op dat ze van hetzelfde merk zijn. Verschil is meestal een indicatie van vreemde praktijken.
Proefrit
Maak altijd een proefrit! Probeer als het even kan ook verschillende wegen uit; binnenstad, snelweg, stenen. En trap even flink op de rem op een rustig stukje. Gedraagt de auto zich rustig en komt hij snel tot stilstand? Dan is het meestal prima. Trekt hij scheef of gebeuren er andere dingen? Misschien even een aankoopkeuring.
Schone schijn
Zie je een prachtige auto met een prijs die te mooi is om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook zo. Een verborgen gebrek of een valse kilometerstand is dan misschien wel in het spel. Gewoon niet kopen, dat is onze tip.
Bepaal je budget
Hoe leuk die auto ook is, zorg dat je niet meer uitgeeft dan je kan missen. Bepaal daarom van tevoren hoeveel je wilt uitgeven en ga daar niet overheen. Dan sta je voor je gevoel sterker als je gaat onderhandelen.
Goedkoper in de Randstad
In het westen van Nederland zijn occasions vaak goedkoper. De concurrentie is daar namelijk veel groter. Dus een ritje naar Rotterdam of Amsterdam kan je toch flink wat geld besparen, niet de meest voor de hand liggende tip toch? Maar wel heel leuk voor jouw portemonnee.
Ruimte voor onderhandeling
Koop je van een particulier? Dan is er vaak een dringende reden om de auto te verkopen. En dat geeft jou iets meer speelruimte in de onderhandelingen om op een lagere prijs uit te komen.
Tip! Check die kilometers
Ben je een kilometervreter? Dan is een tweedehandsje met al veel kilometers op de teller niet zo handig. Je gaat meestal snel veel onderhoudskosten maken en je auto is snel onverkoopbaar. Maar ben je niet van plan veel te gaan rijden en is het een auto voor erbij, dan is een wat hoge kilometerstand helemaal niet zo erg.
Lekkage
Als er vocht in de auto komt, is dat niet altijd zichtbaar. Check daarom even het laagste punt in de auto. Meestal onder de vloermatjes. Even optillen om te kijken wat eronder zit.
Onder de motorkap
Bij een lekkende radiator zit meestal groene uitslag. Even op letten. En het motorblok kun je beter na de proefrit checken. Is die erg vettig of hangen er oliedruppels aan? Dan verliest de motor ergens olie.